Рециклиране на превозното средство е дейност по демонтирането на автомобили за резервни части.
В края на полезния си живот, превозните средства имат стойност като източник на резервни части и това създава налагането за изкупуване на стари автомобил с цел демонтаж и рециклиране.
Тази индустрия има различни имена,например автоморга , двор за авто- демонтаж, доставчици на авточасти, а в последно време,рециклиране на превозни средства или автомобили за скрап.
Любопитни факти
Приблизително 12-15 000 000 превозни средства достигат до края на тяхната употреба всяка година само в Съединените щати.
Превозните средства се нарязват и съдържанието на метал в тях се извлича за рециклиране, а останалата част е допълнително подредена в машина за рециклиране на допълнителни материали като стъкло и пластмаса.
Останалата част, известна като автомобилната шредер остатък, се поставя в депо.
Остатъците от раздробяването на превозните средства, които не се възстановяват за метал съдържат много други рециклируеми материали, като 30% от тях са полимери, и 5-10% остатъчни метали.
Процес на рециклиране на автомобили
Процесът на рециклиране на превозни средства, е изключително сложен, тъй като има много части, които се рециклират и много опасни материали за отстраняване.
Накратко, методът започва с входящи средства в процеса наречени – части.
Колелата и гумите, акумулатора и каталитичен конвертор се отстраняват.
Течности, като охлаждащата течност на двигателя, масло, течност предаване, климатик охладител, и бензин, се оттичат и отстраняват.
Определени части с висока стойност, като например електронни модули, алтернатори , стартери , информационно-развлекателни системи – дори цели двигатели или трансмисии – могат да бъдат отстранени, ако те са все още са годни за експлоатация и могат да бъдат изгодни да се продадат на части.
Други опасни материали като живак, и натриев азид (пропеланта използван във въздушните възглавници ) могат също да бъдат отстранени.
В края и частите вътре се отстраняват, като например корпуса на превозното средство е понякога предмет на допълнителна обработка, която включва отстраняване на изпарителя на климатика и сърцевината на нагревателя и окабеляването.
След това частите се раздробяват на кубчета, за да се улесни икономичен транспорт в насипно състояние за промишленото раздробяване или чуковата мелница, където превозните средства се намаляват до размер на юмрук парчета метал.
Стъкло, пластмаси и каучук се отделят от сместа, и металът се продават на стоманодобивни заводи за рециклиране.
Икономически ползи от рециклирането на автомобили
Рециклиране стомана спестява енергия и природни ресурси.
Стоманената индустрия спестява достатъчно енергия за захранване на около 18 милиона домакинства за една година, на годишна база.
Рециклираният метал също използва около 74 процента по-малко енергия, отколкото като обикновен метал.
По този начин, рециклирането на излезли от употреба метали спестява около 85 милиона барела петрол годишно, които биха били използвани в производството на други части.
По същия начин, рециклирането на коли връща 11 милиона тона стомана и 800,000 цветни метали от депата обратно в употреба на потребителите.
Любопитни факти
Типичният пътнически автомобил се състои от около 65 процента стомана и желязо, от цялото му тегло.
Също така, купетата обикновено са направени 25 на сто от рециклирана стомана.
Рециклирането на един тон стомана спестява 2500 паунда на желязна руда, 1400 кг въглища и 120 паунда на варовик.
Приблизително 10 милиона превозни средства се рециклират годишно.
Колите са номер едно рециклиран продукт в Съединените щати.